Çocuklarda özgüven nasıl oluşur ?
Bir önceki makalemin sonunda bir
sonraki makalemde özgüven konusundan
bahsedeceğimi söylemiştim.Mesleğimin sınıf öğretmenliği olması nedeni ile
çocuklarımızın özgüveninin oluşmasında ve gelişmesinde ebeveynlerin rolünün
büyük olduğunu gözlemledim.
OKULA BAŞLARKEN ÖZGÜVEN
Çocuklarımız okula başlarken onların özgüveninin gelişebilmesi için üzerimize düşen görevleri yapmamız gerekirken aksine özgüvenlerinin gelişmesini geciktirecek davranışlarda bulunuyoruz.En basit örnek okulun açıldığı ilk günden 1.dönemin bitimine hatta yılın bitimine kadar çocuğumuzun çantasını taşıyoruz,sıraya girdiğinde hala çanta bizde oluyor.Daha da ileri giderek öğrenci sınıfa girerken peşinde çantasını taşıyoruz.Ders kitaplarımız eskisi gibi değil 1.dönem ayrı 2.dönem ayrı kitaplar kullanılıyor.Eğer çantaları çok ağırsa buna bir çözüm aranmalıdır.Yoksa çözümü çantayı taşımak değildir.Eğer bir gün çantasını taşımazsanız görevinizi yapmamış durumuna düşüyorsunuz.Şuan bazı okuyucularım bunun basit bir örnek olduğunu düşünüyordur ama bu davranış peşinde başka tavizleri getirmektedir.Öğrenci çantasını açtığında bir kitabının yada defterinin eksik olduğunu gördüğünde ''Öğretmenim annem defterimi/kitabımı koymamış ''diyebilmektedir.Bu cümlenin kaynağı çanta taşımaktan başlıyor.Hele birde ödevler yapılmamışsa öğretmenin 'ödevlerini neden yapmadın ?'' ''sorusuna annem/babam yaptırmayı unuttu'' diyebilmektedir.Özgüven zaafı bu noktada başlıyor.Aynı grup velilerimiz çocuğu sınıf içerisinde başka bir arkadaşı ile tartıştığında yada kavga ettiğinde çocuğuna konuyu öğretmeninle paylaş o sorunu çözecektir demesi gerekirken sorunu kendisi çözmek için okula gelip çocuğunun kavga ettiği çocukla tartışabilmekte bu duruma şahit olan kendi çocuğu artık yanından geçen öğrencinin kolu dokunsa vurdun diyen tepki verip anneme/babama söyleyeceğim seni demektedir.
Çocuklarımız yaşları gereği karşılaşabilecekleri sorunları kendileri çözebilme beceri ve olgunluğunu göstermelidir.Eğer sorun kendisini aşıyorsa, öğretmeninden ve rehber öğretmeninden destek almalıdır.
Konuşabilen derdini anlatabilen fikrini düşüncesini ifade edebilen eleştirebilen sorgulayabilen bireyler yetiştirmek istiyorsak hangi yaşta bulunuyorsa o yaşın davranışlarını kazanmasında kendi ayakları üzerinde durmayı öğrenmeliler.Ama biz ebeveynlerde her zaman çevresinde olup onu teknolojinin ve çevrenin yanlışlıklarından hatalarından ve kötülüklerinden korumalıyız.Benim çocuğum kendini bilir kendisini korur düşüncesi ile internette sosyal paylaşım ağlarında sanal ortamda ve gerçek hayatta korumasız da bırakmayalım.'' Ormanı yakan da ateş ocağı yakan da ateş''internet kötü demiyorum önemli olan ormanı yakmadan sadece faydalı kısımlarını kullanmaktır.
Murat TÜRKAN
Sınıf Öğretmeni
www.bireyegitimi.blogspot.com www.basariyolum.blogspot.com
OKULA BAŞLARKEN ÖZGÜVEN
Çocuklarımız okula başlarken onların özgüveninin gelişebilmesi için üzerimize düşen görevleri yapmamız gerekirken aksine özgüvenlerinin gelişmesini geciktirecek davranışlarda bulunuyoruz.En basit örnek okulun açıldığı ilk günden 1.dönemin bitimine hatta yılın bitimine kadar çocuğumuzun çantasını taşıyoruz,sıraya girdiğinde hala çanta bizde oluyor.Daha da ileri giderek öğrenci sınıfa girerken peşinde çantasını taşıyoruz.Ders kitaplarımız eskisi gibi değil 1.dönem ayrı 2.dönem ayrı kitaplar kullanılıyor.Eğer çantaları çok ağırsa buna bir çözüm aranmalıdır.Yoksa çözümü çantayı taşımak değildir.Eğer bir gün çantasını taşımazsanız görevinizi yapmamış durumuna düşüyorsunuz.Şuan bazı okuyucularım bunun basit bir örnek olduğunu düşünüyordur ama bu davranış peşinde başka tavizleri getirmektedir.Öğrenci çantasını açtığında bir kitabının yada defterinin eksik olduğunu gördüğünde ''Öğretmenim annem defterimi/kitabımı koymamış ''diyebilmektedir.Bu cümlenin kaynağı çanta taşımaktan başlıyor.Hele birde ödevler yapılmamışsa öğretmenin 'ödevlerini neden yapmadın ?'' ''sorusuna annem/babam yaptırmayı unuttu'' diyebilmektedir.Özgüven zaafı bu noktada başlıyor.Aynı grup velilerimiz çocuğu sınıf içerisinde başka bir arkadaşı ile tartıştığında yada kavga ettiğinde çocuğuna konuyu öğretmeninle paylaş o sorunu çözecektir demesi gerekirken sorunu kendisi çözmek için okula gelip çocuğunun kavga ettiği çocukla tartışabilmekte bu duruma şahit olan kendi çocuğu artık yanından geçen öğrencinin kolu dokunsa vurdun diyen tepki verip anneme/babama söyleyeceğim seni demektedir.
Çocuklarımız yaşları gereği karşılaşabilecekleri sorunları kendileri çözebilme beceri ve olgunluğunu göstermelidir.Eğer sorun kendisini aşıyorsa, öğretmeninden ve rehber öğretmeninden destek almalıdır.
Konuşabilen derdini anlatabilen fikrini düşüncesini ifade edebilen eleştirebilen sorgulayabilen bireyler yetiştirmek istiyorsak hangi yaşta bulunuyorsa o yaşın davranışlarını kazanmasında kendi ayakları üzerinde durmayı öğrenmeliler.Ama biz ebeveynlerde her zaman çevresinde olup onu teknolojinin ve çevrenin yanlışlıklarından hatalarından ve kötülüklerinden korumalıyız.Benim çocuğum kendini bilir kendisini korur düşüncesi ile internette sosyal paylaşım ağlarında sanal ortamda ve gerçek hayatta korumasız da bırakmayalım.'' Ormanı yakan da ateş ocağı yakan da ateş''internet kötü demiyorum önemli olan ormanı yakmadan sadece faydalı kısımlarını kullanmaktır.
Murat TÜRKAN
Sınıf Öğretmeni
www.bireyegitimi.blogspot.com www.basariyolum.blogspot.com
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder